دانلود کتاب “حماسه دده قورقود”

کتاب نایاب حماسه دده قورقود از کتاب‌های اساطیری اقوام تُرک می‌باشد.

معرفی کتاب

حماسه دده‌قورقود حماسه مردان و زنان تُرک‌زبان است. این حماسه مربوط به دوران‌های بسیار دور می‌باشد و احتمالا در زمانی که هنوز این اقوام کوچ‌نشین بوده‌اند خلق گشته است. کتاب دده‌قورقود از کهن‌ترین کتب حماسی آسیای میانه و ترکان اوغوز می‌باشد.

اصل ماجرا به صورت شفاهی و سینه‌به‌سینه منتقل شده و در شمار ادبیات شفاهی است. دده قورقود حکیم و ریش‌سفید و دانای ترکان بوده است. او داستان پهلوانی‌ها و رشادت‌ها و پیروزی‌ها و شکست‌های اقوام تُرک را بازگو می‌کند. برخی معتقدند که دده‌قورقود حدود هزارسال پیش می‌زیسته. با این‌حال داستان‌هایی که او (یعنی شخص دده‌قورقود) در داخل کتاب روایت می‌کند، قدمتی چندهزارساله دارند.

این کتاب از یک مقدمه و دوازده فصل تشکیل شده است. با این که روایات و افسانه‌ها، قدمت این اثر را -همان‌گونه که در سطور پیش نیز گفتیم- تا هزار سال تخمین می‌زنند، اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد که عمر مفید این روایات حداکثر پانصد سال است. قدیمی‌ترین اثر مکتوب از این داستان‌ها مربوط به قرن شانزدهم میلادی می‌باشد.

دده قورقود کیست؟

دده‌قورقود راوی داستان‌های این کتاب است. او یک عاشیق است که روایات را با پند و اندرز آمیخته و به صورت آواز برای مردم می‌خواند. تقریبا در تمام داستان‌های کتاب، در آخر قصه با دده‌قورقود مواجه می‌شویم که وارد داستان شده و با اندرزی روایت را به پایان می‌رساند. این پایان‌بندی داستان‌ها به این شیوه کاری جالب است.

برخی اصرار دارند که دده‌قورقود بایستی یک شخصیت حقیقی باشد. اما در هیچ یک از منابع تاریخی نامی از چنین شخصیتی دیده نمی‌شود. در بهترین حالت می‌توان او را یک شخصیت افسانه‌ای فولکلور اوغوزها و مغول‌های آسیای میانه دانست. با این حال باید در نظر داشت که داستان‌های این کتاب به احتمال زیاد ریشه‌ای بسیار قدیمی‌ دارند که نسل به نسل به صورت شفاهی منتقل شده و در حدود پانصد سال پیش مکتوب گردیده است. هرچند این تنها یک فرضیه است و آن را نمی‌توان اثبات یا رد کرد.

بخشی از متن کتاب

«… چون این خبر به گوش خاقان رسید دستور داد تا شیپورها را دمیده و بزرگان و بیگ‌ها را به حضور فراخوانند. سلجان خاتون نیز در جایگاه مخصوص نشست و هفت دختر زیباروی کمرباریک را برای خدمت‌گزاری در کنارش نگه داشت.

بئیرنگ را به وسط میدان آوردند و لباسش را کنده، آماده مبارزه‌اش کردند. در این میان چشم دختر خاقان همین ک به بئیرنگ افتاد، عاشق او گردید و در دل گفت: حیف نیست این جوان رعنا را به کشتن دهند؟ کاشکی پدرم بر من دل سوزانده و او را به من ببخشد تا شوهرم شود!

کمی بعد گاو نر نیز وارد میدان شد. شاخ‌هایش را تیز کرده و با خشم به بئیرنگ نظاره کرد. بئیرنگ ناگهان خروشید و داد زد: سلجان خاتون! می‌دانم که اکنون من را می‌نگری و آرزو می‌کنی زنده بمانم! من بخاطر تو زنده خواهم ماند!

جنگ میان مرد جوان و گاو وحشی آغاز شد. …»

دانلود کتاب رایگان حماسه دده قورقود

دانلود کتاب حماسه دده‌قورقود را به دوست‌داران اساطیر و افسانه‌ها توصیه می‌کنیم. این کتاب نسخه‌ای قدیمی، جاپ سال ۱۳۵۴ خورشیدی می‌باشد و توسط کاربران تهیه و برای استفاده همگان در کافه‌کتاب بارگزاری شده است. برای دانلود کتاب ابتدا وارد حساب کاربری خود شده و سپس بر روی لینک «دریافت» کلیک کنید تا کتاب دده‌قورقود به صورت رایگان برای شما دانلود شود.

دانلود کتاب ” حماسه دده‌قورقود “


  1. حسین:

    عالی هست این سایت

Copyright © 2012 ~ 2024  |  Design By: Book Cafe

دانلود همه کتاب‌ها
   هزاران کتاب در گوشی شما ⇐

نوروز آریایی، پیروز باد 

6 فروردین
🌟 «زادروز زرتشت»، فرخنده باد 🌟

🍀 سیزده بدر، سبز باد 🍀

3 اردیبهشت
🔥 «گلستان‌جشن» فرخنده باد
🔥
(جشن اردیبهشت‌گان)

6 خرداد
🌾 «جشن خردادگان»، خجسته باد
🌾

6 تیرماه
🌸 «جشن نیلوفر»، شاد باد 🌸
بزرگداشت کشاورزی و باغ‌بانی در ایران باستان

13 تیرماه
🏹 «جشن تیرگان»، فرخنده باد
🏹
روز بزرگداشت باران، ایزد باران (تیر) و گرامی‌داشت آرش کمانگیر

7 مرداد
🍃
«جشن اَمُردادگان»، شاد باد
🌿

4 شهریور
🔥 «آذر جشن»، خجسته باد 🔥
شهریورگان، روز پدر در ایران باستان

16 مهرماه
🍁 «جشن مهرگان»، فرخنده باد
🍁
گرامی‌داشت ایزد مهر، و روز پیروزی فریدون و کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش

✹ فرخنده باد 7 آبان ✹
👑 روز کوروش بزرگ 👑

10 آبان‌ماه
💧 «جشن آبان‌گان»، فرخنده باد
💧
گرامی‌داشت ایزدبانو آناهیتا، نگهبان و نگهدار آب‌ها

🍉 شب چله، فرخنده باد 🍉

9 آذرماه
🔥 جشن آذرگان، فروزان باد
🔥
بزرگداشت ایزد آذر، نگهبان و نگهدار آتش‌ها

1 دی‌ماه
🌞 «جشن خُرّم‌روز»، خجسته باد 🌞
گرامی‌داشت اهورامزدا

2 بهمن
🐏 جشن بهمن‌گان، فرخنده باد 🐏

10 بهمن
🔥 جشن سده، فروزان باد 🔥

5 اسفند
♡ جشن اسفندگان، شاد باد ♡
سپندارمذگان، روز بزرگداشت عشق و گرامی‌داشت بانوان

🔥 جشن چهارشنبه‌سوری، فروزان باد 🔥

نوروز ایرانی، پیروز باد

19 فروردین
🌼 جشن فروردین‌گان، گرامی باد 🌼
یادبود فَروَهَر و روانِ درگذشتگان