دانلود کتاب “یوسف و زلیخا” | جامی

دانلود چکامه (منظومه) یوسف و زلیخا” سروده عبدالرحمان جامی شاعر بزرگ پارسی‌گوی و پارسی‌سُرای ایرانی قرن نهم هجری. کتاب حاضر، بخش پنجم از کتاب هفت اورنگ حضرت جامی می‌باشد. جامی کتاب یوسف و زلیخا را در سال ۸۸۸ هجری به اتمام رساند. قالب این سروده نیز همچون دیگر بخش‌های کتاب هفت اورنگ، مثنوی است. منابع جامی برای سرایش این کتاب، قرآن کریم و تورات بوده است.

داستان یوسف و زلیخا

حضرت یوسف پسر یعقوب از پیامبران بنی‌اسراییل بود. او جوانی خوش‌سیما و خوش‌اخلاق بود که همواره مورد توجه قرار می‌گرفت. این زیبایی و جذابیت باعث دردسرهای بسیاری برای وی گردید. برای نمونه در همان دوران کودکی، برادرانش به او حسادت کرده و وی را به درون چاهی انداختند و این آغاز مشکلات یوسف بود.

دست تقدیر یوسف را به کشور مصر رساند. او در دربار فرعون مصر به دلیل هوش و ذکاوت و همچنین پاکدستی و صداقتی که داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت و طولی نکشید که عزیز مصر گردید.

در مصر همسر یکی از بزرگان، زلیخا نام داشت. زلیخا که به شدت شیفته زیبایی و مسحور خلق و خوی یوسف شده بود، پا روی اخلاقیات گذاشته و خود را به یوسف عرضه کرد. اما یوسف که نمی‌خواست به گناه افتاده و خلاف اخلاقیات و دستورات خدا گام بردارد، از زلیخا گریخت.

با این حال عشق زلیخا به یوسف چنان عمیق گردید که زلیخا هست و نیستش را از دست داد و در فراق یوسف و در آتش این عشق گناه‌آلود بسوخت.

شهرت این داستان

شهرت این داستان که ذکر آن در دو کتاب آسمانی تورات و قرآن نیز آمده است، بسیار عالم‌گیر می‌باشد. به گونه‌ای که از همان سده‌های نخست اسلامی، شعرا و نویسندگان بسیاری به مکتوب کردن این داستان و عشق زلیخا به یوسف، دست یازیدند.

یکی از مشهورترین منظومه‌هایی که نوشته شد، مثنوی یوسف و زلیخا است که شاعر آن مشخص نیست چه کسی بود. تا مدت‌ها به اشتباه این مثنوی را به فردوسی نسبت می‌دادند که البته این انتساب امروز با داده‌های تاریخی و ادبی همخوانی نداشته و رد شده است.

در این میان اما منظومه‌ای با همین نام یوسف و زلیخا که توسط جامی سروده شده است، دارای شهرتی جهانی است.

در پیرامون این کتاب

عبدالرحمان جامی، ملقب به خاتم‌الشعرای ایرانی، دارای دفتر شعر سترگ و ارزشمندی است به نام هفت‌اورنگ. این کتاب فوق‌العاده، از هفت بخش تشکیل شده است که یکی از این هفت ماجرای منظوم یافته، منظومه یوسف و زلیخاست که هم‌اکنون آماده دانلود شما می‌باشد.

منظومه یوسف و زلیخا اثر جامی را می‌توان یکی از قوی‌ترین و مستحکم‌ترین آثار منظوم و ادبی در زبان پارسی قلمداد کرد. این اثر در میان دیگر آثار جامی، دارای شهرتی بیشتر بوده و همواره منتقدان و دوست‌داران شعر و ادب، بدان نگاه ویژه‌ای داشته‌اند.

معرفی جامی، شاعر بزرگ ایرانی

نورالدین، عبدالرحمان بن محمد بن احمد جامی، ملقب به خاتم‌الشعرا و از بزرگ‌ترین ادبا و فضلا و دانشمندان ایران زمین است که در حدود ششصد سال پیش می‌زیست.

جامی از عالم‌ترین مردمان روزگار خود بود. او از کودکی به خوبی در محضر بزرگان شناخته شده و آموزگاران عصر خویش تربیت یافت و در علوم مختلف به درجه کمال و دانایی رسید. به گونه‌ای که امروز وی را در شمار معدود افرادی قلمداد می‌کنند که شایسته لقب «همه‌چیزدان» می‌باشد.

جامی آثار بسیاری از خود بر جای گذاشت که هر یک شاهکارهایی در شعر و ادب پارسی هستند. از آن‌جایی که وی آخرین شاعر از شعرای بزرگ کلاسیک پارسی است و پس از وی تا دوران معاصر، دیگر کسی به منتهی الیه کمال در شعر پارسی نرسید، به او لقب خاتم‌الشعراء داده‌اند.


دانلود دیگر کتاب‌های جامی در کافه‌کتاب:
مطالعه آنلاین دیوان جامی
غزلیات چامی
بهارستان جامی
نفحات الانس

دانلود کتاب یوسف و زلیخا (PDF)

دانلود کتاب یوسف و زلیخا شاهکار عالیجناب جامی را به همه دوست‌داران و عاشقان و علاقمندان به شهر و ادب پارسی، پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب یکی از باکیفیت‌ترین آثاری است که برای علاقمندان به شعر و ادبیات پارسی فراهم گردیده.

کتابی که هم‌اکنون می‌توانید آن را دانلود نمایید، توسط کاربران ارسال شده است. این PDF، نسخه‌ای باکیفیت می‌باشد که توسط «پایگاه زون» تایپ و الکترونیک شده است. کتاب دارای فونتی چشم‌نواز می‌باشد.

دانلود کتاب ” یوسف و زلیخا ” | جامی


  1. میهن:

    سایت خیلی خوبی هست

  2. Hamida:

    سلام علیک من دانشجوی صنف اول ماستری ادبیات دری استم امید که تا آخر سمستر مرا در بابت کار خانگی و موضوع تحقیق کمک نمایید لطف شما است و علاقه مندی که به زبان و ادبیات پارسی داری داریم می خواهم بیشتر معلومات حاصل نماییم.
    معلومات درباره یوسف و زلیخا جامی و فردوسی نیاز دارم و کلیله و دمنه و نقد نو امید مرا در این عرصه کمک نمایید

Copyright © 2012 ~ 2024  |  Design By: Book Cafe

دانلود همه کتاب‌ها
   هزاران کتاب در گوشی شما ⇐

نوروز آریایی، پیروز باد 

6 فروردین
🌟 «زادروز زرتشت»، فرخنده باد 🌟

🍀 سیزده بدر، سبز باد 🍀

3 اردیبهشت
🔥 «گلستان‌جشن» فرخنده باد
🔥
(جشن اردیبهشت‌گان)

6 خرداد
🌾 «جشن خردادگان»، خجسته باد
🌾

6 تیرماه
🌸 «جشن نیلوفر»، شاد باد 🌸
بزرگداشت کشاورزی و باغ‌بانی در ایران باستان

13 تیرماه
🏹 «جشن تیرگان»، فرخنده باد
🏹
روز بزرگداشت باران، ایزد باران (تیر) و گرامی‌داشت آرش کمانگیر

7 مرداد
🍃
«جشن اَمُردادگان»، شاد باد
🌿

4 شهریور
🔥 «آذر جشن»، خجسته باد 🔥
شهریورگان، روز پدر در ایران باستان

16 مهرماه
🍁 «جشن مهرگان»، فرخنده باد
🍁
گرامی‌داشت ایزد مهر، و روز پیروزی فریدون و کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش

✹ فرخنده باد 7 آبان ✹
👑 روز کوروش بزرگ 👑

10 آبان‌ماه
💧 «جشن آبان‌گان»، فرخنده باد
💧
گرامی‌داشت ایزدبانو آناهیتا، نگهبان و نگهدار آب‌ها

🍉 شب چله، فرخنده باد 🍉

9 آذرماه
🔥 جشن آذرگان، فروزان باد
🔥
بزرگداشت ایزد آذر، نگهبان و نگهدار آتش‌ها

1 دی‌ماه
🌞 «جشن خُرّم‌روز»، خجسته باد 🌞
گرامی‌داشت اهورامزدا

2 بهمن
🐏 جشن بهمن‌گان، فرخنده باد 🐏

10 بهمن
🔥 جشن سده، فروزان باد 🔥

5 اسفند
♡ جشن اسفندگان، شاد باد ♡
سپندارمذگان، روز بزرگداشت عشق و گرامی‌داشت بانوان

🔥 جشن چهارشنبه‌سوری، فروزان باد 🔥

نوروز ایرانی، پیروز باد

19 فروردین
🌼 جشن فروردین‌گان، گرامی باد 🌼
یادبود فَروَهَر و روانِ درگذشتگان