دانلود کتاب “تاریخ ابن خلدون” (العبر / متن کامل)

دانلود کتاب ” العبر ؛ تاریخ ابن خلدون ” (متن کامل)

کتاب نایاب العِبر” مشهور به “کتاب تاریخ ابن‌خلدون” و “مقدمه ابن خلدون”  تالیف “ابوزید عبدالرحمن‌ بن‌ محمد بن خَلدون حَضرَمی”  تاریخ‌نگار تونسی قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری می‌باشد.

کتاب العِبر در اصل با نام “العبر و دیوان المبتداء و الخبر فی ایام العرب و العجم و البربر” با سبکی بدیع و نگرشی نوین توسط ابن‌خلدون به رشته تحریر درآمد. ابن‌خلدون به تکرار تاریخ در یک چرخه شش نسلی معتقد بود. او از سقوط هر تمدن در اوج خود سخن گفت و برای نمونه از سقوط ایرانیان به وسیله اعراب، سقوط اعراب به وسیله تُرکان و سقوط تُرکان به وسیله مغولان یاد کرد. کتاب تاریخ ابن‌خلدون به‌خاطر داشتن دید جامعه‌شناسی و فلسفی به رویدادهای تاریخ، در نوع خود بسیار بی‌نظیر و مورد استفاده است.

معرفی کتاب تاریخ ابن خلدون / مقدمه ابن خلدون

کتاب العبر که نام فارسی آن مقدمه ابن خلدون می‌باشد، یک اثر تحلیلی تاریخی است که به تاریخ اجتماعی و اقتصادی جهان اسلام در سده‌های هشت و نه هجری پرداخته است.

این کتاب وارون آثار دیگر تاریخی که به ذکر رویدادها پرداخته‌اند، اثری است تحلیلی و به ویژه به امور خراج، سیاست‌های مالی، نفوذ و سکه‌ها و ادارات مربوط به مالیات و… پرداخته است.

دامنه جغرافیایی مطالب کتاب، تمام جهان اسلام از شرقی‌ترین نقاط فلات ایران، تا خاورمیانه و عربستان و شمال آفریقا و همچنین اسپانیا (که در آن روزگار یک مملکت اسلامی بود و آندولس نامیده می‌شد) را دربرمی‌گیرد.

به طور کلی کتاب العبر یا مقدمه، اثری است مفید و سودمند برای مطالعه تاریخ. این کتاب اغلب به عنوان یک اثر و منبع دست اول برای پژوهش‌های تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابن‌خلدون کیست؟

ابن خلدون مورخ و جغرافی‌دان و جامعه‌شناس مشهور عرب بود که در حدود سال ۷۳۲ هجری در سرزمینی که امروز تونس نامیده می‌شود، دیده به جهان بگشود. او اصالتا از اعراب حنوب شبه جزیره حجاز بود که خاندانش به تون مهاجرت کرده بودند.

وی در دوران کودکی و نوجوانی با مطالعه و استفاده از محضر اساتید و دانشمندان گوناگون، توانست در علوم قرآن، فقه، تصوف، اخلاق، ستاره‌شناسی، تاریخ، ریاضیات، لغت، شعر، منطق، فلسفه و سیاست مسلط گردد.

وجه تمایز ابن خلدون با دیگر مورخان پیش از خود درآن بود که وی به تحلیل رویدادهای تاریخی اهمیت می‌داد. تا پیش از او مورخان تنها به ذکر گزارش وقایع تاریخی می‌پرداختند اما ابن‌خلدون می‌کوشید تا رویدادهای تاریخی را بررسی و تحلیل نماید.

اما مهم‌ترین دلیل آن‌که ابن‌خلدون را بایستی در شمار بزرگان تاریخ قلمداد کنیم، آن است که وی دانش جامعه‌شناسی را بنیان نهاد. از همین روی به وی به حق پدر علم جامعه‌شناسی می‌گویند.

این مورخ و جامعه‌شناس بزرگ، ۷۳ زندگی کرد و در قاهره دیده از جهان فرو بست.

«العبر» یا «مقدمه»، کتاب مشهور ابن‌خلدون

برخی تصور می‌کنند که «مقدمه ابن خلدون» تنها مقدمه کتابی است که این مورخ نوشته است! در حالی که چنین نیست. نام این کتاب «مقدمه» است و این واژه در این‌جا به معنای مقدمه در معنای مصطلح ادبی که به شروع گفتار کتاب‌ها گفته می‌شود، نمی‌باشد.

ابن‌خلدون برای نگارش این کتاب از آثار مورخان پیش از خود یا معاصر خود همچون طبری و ابن‌اثیر بهره برده است. وقایع مربوطبه دوران خویش را نیز بر اساس مشاهدات خویش مکتوب کرده. از همین روی کتاب مقدمه یکی از آثار مرجع تاریخی محسوب می‌گردد.

این مورخ بزرگ در بازگویی تاریخ تنها به گزارش رویدادها بسنده نکرده است. بلکه کوشیده است تا وقایع را از دیدگاه‌های اقتصادی، جامعه‌شناسی و مردم شناسی تحلیل نماید.

کیفیت زندگی عامه مردم و میزان نیکبختی یا بدبختی مردمان بنا بر میزان وصول مالیات و پرداخت خراج و میانگین درآمد و… در این کتاب به گونه دقیقی ذکر شده است. برای همین با مطالعه این اثر به خوبی می‌توانیم از اوضاع جوامع اسلامی و کیفیت زندگانی مسلمانان در آن عصر، آگاه گردیم.

دانلود کتاب العبر / مقدمه ابن خلدون به زبان فارسی (PDF)

دانلود کتاب العِبر” مشهور به “کتاب تاریخ ابن‌خلدون” و “مقدمه ابن خلدون را به تمام دانشجویان و پژوهشگران و دوست‌داران تاریخ جهان و تاریخ اسلام پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب در پنج جلد و به صورت کامل و جامع، بدون حذفیات آماده دانلود شما می‌باشد.

دانلود کتاب “العبر ؛ تاریخ ابن خلدون” (متن کامل)

این نسخه از کتاب تاریخ ابن خلدون، نسخه‌ای تایپ شده و با کیفیت است که توسط کاربران در کافه کتاب بارگزاری شده است. توجه داشته باشید که کتاب نسخه رسمی چاپ شده نیست و یک نسخه تایپ‌شده از روی نسخه‌ای قدیمی است. تایپیست و PDFکننده کتاب مشخص نیست و در متن چیزی قید نشده است. اما تا جایی که بررسی شد، کتاب به صورت کامل و بدون حذفیات، از روی قدیمی‌ترین نسخه موجود تایپ و PDF شده است.

دانلود کتاب‌های مشابه:

دانلود کتاب تاریخ طبری
دانلود کتاب تاریخ ابن‌اثیر
دانلود کتاب تاریخ یعقوبی


کافه‌کتاب دچار مشکلات مالی شده است. لطفا برای بقای سایت، ما را یاری دهید:

  1. اسدالله:

    من دوست دارم که در کتابخانه شما در هر بخش کتب دریافت می شود

  2. محمدحیسن:

    خیلی عالی

  3. سبحان دانشیار افغانستان:

    کتاب ابن خلدون

  4. سبحان دانشیار افغانستان:

    کتاب های بسیار است وتشکر از اینکه شما برای ما در اختیار گذاشتین

    • درود بر شما و موفق باشید دوست گرامی. 

Copyright © 2012 ~ 2024  |  Design By: Book Cafe

دانلود همه کتاب‌ها
   هزاران کتاب در گوشی شما ⇐

نوروز آریایی، پیروز باد 

6 فروردین
🌟 «زادروز زرتشت»، فرخنده باد 🌟

🍀 سیزده بدر، سبز باد 🍀

3 اردیبهشت
🔥 «گلستان‌جشن» فرخنده باد
🔥
(جشن اردیبهشت‌گان)

6 خرداد
🌾 «جشن خردادگان»، خجسته باد
🌾

6 تیرماه
🌸 «جشن نیلوفر»، شاد باد 🌸
بزرگداشت کشاورزی و باغ‌بانی در ایران باستان

13 تیرماه
🏹 «جشن تیرگان»، فرخنده باد
🏹
روز بزرگداشت باران، ایزد باران (تیر) و گرامی‌داشت آرش کمانگیر

7 مرداد
🍃
«جشن اَمُردادگان»، شاد باد
🌿

4 شهریور
🔥 «آذر جشن»، خجسته باد 🔥
شهریورگان، روز پدر در ایران باستان

16 مهرماه
🍁 «جشن مهرگان»، فرخنده باد
🍁
گرامی‌داشت ایزد مهر، و روز پیروزی فریدون و کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش

✹ فرخنده باد 7 آبان ✹
👑 روز کوروش بزرگ 👑

10 آبان‌ماه
💧 «جشن آبان‌گان»، فرخنده باد
💧
گرامی‌داشت ایزدبانو آناهیتا، نگهبان و نگهدار آب‌ها

🍉 شب چله، فرخنده باد 🍉

9 آذرماه
🔥 جشن آذرگان، فروزان باد
🔥
بزرگداشت ایزد آذر، نگهبان و نگهدار آتش‌ها

1 دی‌ماه
🌞 «جشن خُرّم‌روز»، خجسته باد 🌞
گرامی‌داشت اهورامزدا

2 بهمن
🐏 جشن بهمن‌گان، فرخنده باد 🐏

10 بهمن
🔥 جشن سده، فروزان باد 🔥

5 اسفند
♡ جشن اسفندگان، شاد باد ♡
سپندارمذگان، روز بزرگداشت عشق و گرامی‌داشت بانوان

🔥 جشن چهارشنبه‌سوری، فروزان باد 🔥

نوروز ایرانی، پیروز باد

19 فروردین
🌼 جشن فروردین‌گان، گرامی باد 🌼
یادبود فَروَهَر و روانِ درگذشتگان