دانلود کتاب “تاریخ طبری” PDF (متن کامل ۱۶ جلدی – بدون حذفیات)

تاریخ الرسل و الملوک” یا “تاریخ الامم و الملوک” (به فارسی: تاریخ پادشاهان و پیامبران) شناخته شده به نام “تاریخ طبری” اثری گران‌بها از محمدابن‌جریر طبری تاریخ‌نگار مسلمان ایرانی است که در اواخر سده سوم هجری به فرجام رسیده است.

معرفی کتاب تاریخ طبری

کتاب تاریخ الرسل و الملوک یا همان تاریخ طبری، معتبرترین و مشهورترین مرجع تاریخ، برای بازشناسی تاریخ ایران و جهان اسلام از صدر اسلام تا قرن چهارم هجری است. طبری در این کتاب، تاریخ را از زمان آغاز خلقت شروع کرده و سپس به داستان پیامبران و همیدون پادشاهان قدیمی می‌پردازد.

پس از آن به نقل تاریخ پادشاهان اشکانی و ساسانی رسیده، و سپس زندگانی پیامبر اسلام، حضرت رسول‌الله(ص) را بازگو میکند. تاریخ طبری به سبب تفصیل قدمت و روش خاص مؤلف، اثری منحصر به فرد و معتبر است. به نوشته “یاقوت حموی” تألیف تاریخ طبری در سال ۳۰۳ هجری قمری به پایان رسیده است.

موضوعات، مطالب و محتویات تاریخ طبری

کتاب نایاب و دلچسب تاریخ طبری از دو بخش تاریخ جهان و تاریخ اسلام تشکیل می‌شود. امانت‌داری بی‌نظیر طبری در بازگو کردن روایات متعدد و متنوع باعث حفظ منابع اسلامی در خطر نابودی گشته و کمک شایانی به زنده ماندن بخش‌های مهم و حساس تاریخ دارد.

کل کتاب بدون سانسور

تاریخ ایران و جهان

بخش تاریخ جهان با داستان آفرینش، قصص الانبیا از حضرت آدم تا عیسی مسیح آغاز شده و سپس به تاریخ ایرانیان از نخست تا پایان دوره ساسانی می‌پردازد. در دوره باستانی ایران، تاریخ یمن گنجانده شده و در بخش‌ مربوط به حضرت مسیح فهرست امپراطوران روم آمده است. همچنین در بخش ساسانیان تاریخ اقوام و ملوک حیره نیز ذکر شده‌اند.

طبری در بحث از آفرینش و پراکنده شدن فرزندان آدم ابوالبشر بر روی زمین احادیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده و برای تأیید آن‌ها آیاتی از قرآن کریم آورده و توضیح داده است.

جریر طبری همچنین عقاید ایرانیان را درباره آفرینش و این‌که برخی کیومرث را اولین انسان دانسته‌اند بیان کرده است. در ادامه نیز در همین بخش مربوط به اساطیر ایرانی و ذکر مطالب مربوط به سلسله‌های اساطیری پیشدادیان و کیانیان آمده است.

مطالبی که برخی از آن‌ها را در شاهنامه فردوسی نیز می‌توانید مشاهده کنید. این بخش از این لحاظ بسیار حائز اهمیت است که ظاهرا طبری مطالب خود را از خدای‌نامه‌ها و کتاب‌های بازمانده از دوره ساسانیان نقل کرده است. کتاب‌هایی که اکثرا امروز از بین رفته‌اند و نقل قول طبری باعث شد تا دست‌کم برخی از این باورهای کهن‌سال ایرانی حفظ شوند.

تاریخ اسلام به نقل از طبری

اما در بخش مربوط به تاریخ اسلام، طبری روایات راجع به زندگی رسول اکرم(ص) را با دقتی که معمول تفسیر قرآن و احکام دینی است، نقل می‌کند که سبب آن وقوف وی به عنوان فقیه و محدث بر سیره حضرت رسول(ص) و نیز اهمیت سیره نزد فقها بوده است.

در تاریخ طبری شرح جنگ‌های بزرگ سپاه عمربن‌خطاب با ایرانیان به گونه پرمایه و گسترده آمده است. ایرانی بودن طبری و انگیزه او در جمع آوری انبوه روایات راجع به فتوح ایران عامل بسیار مهمی بوده است.

نگارش‌های طبری درباره جنگ‌های داخلی مسلمانان بعد از مرگ عثمان تا پایان خلافت حضرت‌ علی‌(علیه السلام) و وقایع بعد از مرگ معاویه و جنگ‌های خوارج نیز بسیار مفصل و منسجم است.

همچنین جستارهای پیرامون خلفای بنی‌امیه و خلفای بنی‌عباس نیز در تاریخ طبری آمده است. برای نمونه، از زمان خلافت معتصم حوادث بسیار مهمی چون خیزش بابک خرمدین در آذربایجان و شورش زنگیان در خوزستان و بین‌النهرین گزارش شده است.

این نسخه از کتاب تاریخ طبری که هم‌اکنون توسط کافه کتاب برای استفاده مخاطبان آماده شده است، نسخه‌ای تایپ شده، بسیار خوانا و با کیفیتی عالی می‌باشد.

این نسخه از روی نسخه‌ای شانزده‌جلدی، مربوط به پنجاه سال پیش تایپ شده است و نسخه‌ای قابل‌اعتماد و بدون حذفیات می‌باشد.

همچنین بنگرید به:
دانلود کتاب صوتی تاریخ طبری

جریر طبری مولف کتاب

ساسانیان

یکی از جالب‌ترین و دل‌انگیزترین بخش‌های این کتاب، بخش مربوط به تاریخ ساسانیان است. جریر طبری چون نزدیک به این دوره می‌زیسته، آثار و کتب بسیاری در دست داشته است که منعکس کننده تاریخ این دوره بوده است.

بخش مربوط به تاریخ ساسانیان در کتاب طبری یکی از بخش‌هایی است که می‌هوان به عنوان تاریخ دست اول قلمداد کرد و به مطالب آن استناد کرد. طبری کوشیده است در این بخش نیز همچون دیگر بخش‌های کتاب عظیم و سترگ خود، به ذکر مطالب بدون غرض‌ورزی و تعصبات ملی بپردازد.

از همین روی بخش مربوط به تاریخ ساسانیان در کتاب تاریخ الرسل و الملوک را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب نام برد.

دلایل شهرت این کتاب

همیشه در میان کسانی که اهل تاریخ و اهل فن هستند این پرسش مطرح می‌شود که چرا تاریخ طبری تا این اندازه خوش‌نام و مشهور است؟ پاسخ به این پرسش نیازمند نقد دقیق این کتاب است که در بندهای بعدی توضیح کامل و جامع را ارائه خواهیم کرد.

اما به صورت خلاصه می‌توان این‌گونه ماجرا را توضیح داد که طبری در هنگام نگارش این کتاب سترگ خویشتن، هرگز نظرات شخصی و سلیه‌های ملی و دینی خود را بدان وارد نکرد.

این نکته بسیار مهمی است چرا که اولین رکن فعالیت هر مورخی باید بی‌تعصبی وی باشد. مورخی که به موضوعی عصبیت داشته باشد نمی‌تواند خیلی مورد تایید قرار گیرد.

امروزه پژوهشگران در تمام شاخه‌های علوم انسانی وقتی می‌‌خواهند یک کتاب را بررسی نمایند، اول نویسنده آن را به بوته نقد می‌کشند. چرا که عقیده بر این است که باید اول دانست که آیا نویسنده فوق فردی متعصب وبده و با غرض‌ورزی کتاب را به قلم کشیده است؟ اگر چنین باشد باید با احتیاط متن وی را بررسی کرد.

اما تاریخ طبری از این آزمون سربلند خارج شده است. جریر طبری در هنگام نگارش این اثر هرگز تا جایی که در توان داشته تعصب ایرانی و اسلامی خود را در نگارش وقایع وارد نکرده است. از همین لحاظ تاریخ طبری بسیار خوش‌نام و خوش‌اعتبار است.

دلایل اهمیت تاریخ طبری

مهم‌ترین دلیل اهمیت تاریخ طبری، صداقت طبری در ذکر رویدادهاست. طبری بدون دخل و تصرف و بدون تعصب، تمام مطالب موجود در کتاب‌ها و اسنادی که در اختیار داشته است را نوشته و نتیجه‌گیری را برعهده مخاطب گذاشته است. او بدون تعصب ملی و بدون تعصب مذهبی، تنها به ذکر وقایع و رویدادهای تاریخی پرداخته است.

برای درک اهمیت و ارزش والای کتاب تاریخ الرسل و الملوک طبری، همان بس بدانیم که فردی چون ابن خلدون که همواره می‌کوشید وقایع تاریخی را از طریق طرح و تدوین علمی و مبتنی بر اصول صحیح نقادی درک و تفسیر کند؛ از محمد‌بن‌جریر طبری با احترام بسیار یاد کرده و او را به عنوان مورخ و محدث ستوده است.

این ارج نهادن ابن‌خلدون نسبت به طبری به حدی بود که هنگام مباحثه با تیمور کورگانی (تیمور لنگ) برای سندیت بخشیدن به گفتار خویش بیان داشت که: «من به استناد قول طبری با شما بحث می کنم.»

نقد متن تاریخ طبری

کتاب ارزشمند و نایاب تاریخ طبری نه فقط نقل رویدادهای مربوط به تاریخ اسلام و تاریخ ایران پس از اسلام است، بلکه دربردارنده‌ی تاریخ ایران باستان و به‌ویژه تاریخ ساسانیان نیز می‌باشد.

در کنار آن تاریخ پیامبران و تاریخ اساطیری ایران زمین نیز به صورت کامل گردآوری شده است. این جامع بودن و کامل بودن تاریخ طبری دلیل محکمی است که این کتاب در میان دیگر کتب تاریخ، ممتازتر و موردتوجه‌تر باشد.

به‌طورکلی تاریخ الرسل و الملوک موسوم به تاریخ طبری، اثری است که به دلیل درگیر نبودن در تعصبات ملی و مذهبی، به عنوان یک منبع معتبر تاریخی مورد توجه اکثر کارشناس‌های تاریخ قرار دارد.

ضمن آن‌که این کتاب به دلیل جامع بودن و دربرداشتن جزئیات تاریخ ایران و سرزمین‌های اسلامی و روم و هند و… منبعی بی‌نظیر برای شناخت تاریخ دنیای قدیم است.

سال‌هاست که پژوهشگران و افراد علاقمند به تاریخ از کتاب رایگان و بدون سانسور تاریخ طبری برای استفاده تحقیقاتی و آشنایی با تاریخ ایران باستان و جهان باستان و جهان اسلام استفاده می‌کنند. این کتاب خوشبختانه تمام و کمال از پیچ و خم‌های روزگار عبور کرده و امروز به دست ما رسیده است.

تاریخ طبری بدون سانسور PDF

کافه کتاب در حال حاضر نسخه‌ای قدیمی و نایاب و در عین حال با کیفیت و دلچسب از تاریخ طبری را برای مطالعه شما مهیا ساخته است. این نسخه از کتاب تاریخ طبری که توسط اعضای محترم تهیه و در کافه کتاب بارگزاری شده است، نسخه‌ای تایپ شده و بسیار خوانا می‌باشد.

صفحات کتاب از روی صفحات نسخه چاپی شماره گذاری شده‌اند تا شما در صورتی که نیاز داشتید تا کتاب مورد نظر را به عنوان یک منبع ارجاع در پژوهش‌های خود استفاده کنید، به مشکل برنخورید.

این نسخه بنا بر توضیحاتی که اعضا ارسال کرده‌آند، نسخه‌ای بدون سانسور و بدون حذفیات است. همچنین فرمت کتاب، فرمت پی‌دی‌اف می‌باشد که در تمام پلتفرم‌ها قابل اجراست.

طبری کیست؟

علامه محمد بن جریر طبری، مورخ و مفسر و فیلسوف ایرانی بود. او را با لقب «پدر تاریخ‌نگاری اسلامی» می‌شناسند. وی اصالتا ایرانی بود. در سال ۲۲۴ هجری در شهر آمل از استان مازندران زاده شد. طبری تا ۱۲ سالگی در آمل و سپس در ری به تحصیل علپم گوناگون پرداخت و در جوانی عازم شام و بیروت و مصر گردید.

دانلود کتاب تاریخ طبری رایگان بدون سانسور pdf ...

او در طول این سفرها از کتابخانه‌های هر شهر بازدید کرده و کتب تاریخ و جغرافی بسیاری را مطالعه و یادداشت‌برداری کرد که بعدها در هنگام نوشتن کتاب تاریخ خود، بن‌مایه او گردیدند. او بعدها برای مدتی نیز به هندوستان سفر کرد. وی مردی دنیا دیده بود و خلفای عباسی و بزرگان ایالات گوناگون همواره در پی همنشینی و مصاحبت با او بودند.

طبری را به سبب صداقت در گزارش‌های تاریخی، به عنوان صادق‌ترین و عادل‌ترین مورخ می‌شناسند. وی همواره در هنگام نگارش تاریخ، می‌کوشید تا تعصبات ملی و مذهبی خود را در نوشتارها دخیل نکند.

نکته جالب توجه در مورد جریر طبری آن است که او فردی بود که مطالبش را با سند و منبع تحریر کرد. در این کتاب طبری مدام پیش از شروع هر مطلبی می‌گوید که مطلب فوق را در کجا خوانده یا از چه کسی نوشته است. لذا کتاب او، کتابی مستند محسوب می‌گردد.

محمد بن جریر طبری از شناخته‌شده‌ترین افراد زمان روزگار خویش بود. وی در سال ۳۱۰ هجری وفات یافت. خطیب بغدادی مورخ قرن پنجم در یکی از یادداشت‌هایش در مورد وفات طبری چنین گزارش کرده که:

«در تشییع جنازهٔ [جریر طبری] شمار بسیار زیادی از مردمان که تعداد آنان را جز خدا کسی نمی‌دانست، حضور یافتند و چندین ماه، شب و روز بر آرامگاهش نماز می‌گذاردند. گروه بسیاری از بزرگان اهل ادب و زاهدان دین، به دلیل دلبستگی بسیار به وی، اشعاری در رثای او سرودند»

کیفیت این نسخه از کتاب

کتاب حاضر نسخه‌ای کامل و جامع از تاریخ طبری است. این نسخه از کتاب که همینک آماده و مهیای دانلود شما عزیزان می‌باشد، نسخه‌ای کامل در شانزده جلد می‌باشد. کتاب بدون حذفیات و بدون سانسور بوده و کیفیت PDF آن بسیار مطلوب می‌باشد.

این نسخه‌ی پی دی اف از کتاب طبری در قیاس با دیگر نسخه‌ها هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ کمیت در وضعیت فوق‌العاده مطلوبی قرار دارد. پی‌دی‌اف طبری که هم‌اکنون مهیای دانلود شماست توسط کاربران تهیه شده و در کافه‌کتاب بارگزاری گردیده است.

دانلود کتاب تاریخ طبری PDF

کتاب تاریخ طبری به صورت کامل و در شانزده جلد (بدون حذفیات) برای دریافت و استفاده کافه‌کتابی‌های عزیز مهیا گردیده است. این نسخه، کامل‌ترین نسخه کتاب تاریخ طبری می‌باشد که به صورت اختصاصی برای دانلود کاربران بارگزاری شده است. کتاب دارای کیفیتی بسیار مطلوب و فونتی کاملا خواناست. این کتاب نسخه‌ای بدون سانسور و کامل است.

جلد کتاب تاریخ طبری


کافه‌کتاب دچار مشکلات مالی شده است. لطفا برای بقای سایت، ما را یاری دهید:

  1. عادل:

    با تشکر از بنیانگذاران کافه‌کتاب، این کتاب را دانلود کردم. کیفیت کتاب عالی بود.

  2. نیکا:

    سلام
    این کتاب بسیار باکیفیت و خوانا بود.
    از فونت خیلی خوبی هم استفاده شده بود.
    تشکر

  3. Gh.z:

    عالی بود

  4. فرخنده:

    کتاب عالی
    مقایسه کردم با چندتا نسخه دیگه، عالی بود و هیچی ازش کم نشده بود و کامل بود.

  5. khoram:

    سپاس فراوان از کار با ارزشتان.

  6. مطهره:

    عالی عالی
    چه کیفیتی. چه کتابی. نمیدونم چطوری تشکر کنم.

  7. مرجان:

    سلام
    من این کتاب رو دانلود کردم و به جرات میتونم بگم بهترین نسخه از تاریخ طبری هم بود. هم کامل بود، هم با کیفیت، هم بسیار عالی به لحاظ فونت. در کل بسیار راضی هستم.
    سپاس از کافه کتاب

  8. ساحل آرامش:

    کامل‌ترین و بهترین نسخه از کتاب تاریخ طبری بود
    دم شما گرم

  9. Gordon Roark:

    Thanks very nice blog!

  10. ShijA:

    عالیست
    بهترین نسخه از تاریخ طبری
    هم با کیفیت هم کامل و جامع

  11. رحمت الله مظلوم:

    کم کم با مطالعه عادت کردم

  12. اصغر:

    سلام. معتبرترین تاریخ اسلام همین تاریخ طبری هست. ممنون از زحمات شما

  13. زینب سادات:

    سلام
    من از کشور افغانستان هستم و تشکر میکنم که این سایت را راه انداختید.
    من دانلود کردم و از این کتاب تاریخ طبری خیلی راضی استم. کامل بود و کیفیت بالا داشت.
    مرسی که در کنار ایرانیها، برای افغانها هم خدمات ارائه میدهید.

  14. ملیکا:

    این بهترین نسخه از کتاب تاریخ طبری بود هم با کیفیت هم کامل
    تشکر از شما

  15. حمید ابراهیمی:

    عالی بسیار کامل

  16. ستاره:

    بی‌نظیر بود
    کیفیتش فوق‌العاده بود و هم کامل بود
    کاملا راضیم
    مرسی کافه‌کتاب!

  17. مسعود بدری پور:

    بسیار عالی و با کیفیت بود
    تشکر از شما

  18. ahmed ebadipoor:

    بسیار عالی ممنون

  19. fa4444:

    سلام و دست مریزاد
    در این آشفته بازار، با یک گل هم امکان تجسم یک بهار واقعی فراهم میشود.
    امیدوارم همیشه پایدار و موفق باشید.

  20. برنجکوب:

    با سلام ٫ تشکر از امکاناتی که در اختیار علاقمندان مطالعه کتاب گذارده‌اید. من در حومه شهر کلن در آلمان زندگی میکنم.
    با تشکر مجدد از شما
    با احترام
    برنجکوب

  21. دکتر عبیدالله فضلپور:

    واقعا کتاب بسیار عالی و تاریخ مستند متکی با واقعیت‌های تاریخی و اسناد معتبر می‌باشد و همه واقعیت‌ها را با اسناد و موثق نگاشته است.

  22. سروناز مرادی:

    کیفیت کتاب خیلی عالی بود.
    تشکر از عزیزان که امکان دانلود این کتاب رو فراهم کردند.
    بسیار راضیم از سایت خوب کافه‌کتاب.
    همیشه کتاب‌هایی که می‌خوام رو از این سایت دانلود می‌کنم. هم کیفیت کتاب‌ها عالیه هم پشتیبانی مهربان و فوق‌العاده‌ای داره.
    لطف شما مستدام عزیزان دل

  23. منصور:

    عالی بود. کاملترین نسخه از کتاب تاریخ طبری بود که دانلود کردم.
    تشکر از شما

  24. مجیدوحدانی:

    هنوز کتابی دانلود نکرده ام ولی از دیگران در مورد مزایای کافه کتاب بسیار شنیدم

  25. مشکات:

    سلام
    می‌خوام بدونم که کتاب تاریخ طبری اصلش رو گذاشتین یا ترجمه شده آن را

  26. shahin:

    به این کتاب برای مطالعه به شدت نیاز داشتم
    سپاس

  27. شیما خداوردی:

    سلام
    این نسخه از تاریخ طبری خیلی باکیفیت و البته کامل بود.
    خیلی ممنون

  28. امیر:

    سلام و ارادت
    این نسخه از کتاب تاریخ طبری از همه نسخه هایی که تا حالا دیدم بهتر بود. هم کیفیتش که واقعا عالی بود و هم این که سر و تهش زده نشده بود و سانسور نداشت!
    همه کتابهای این سایت همینطوریه واقعا
    تشکر از زحمات شما

  29. شهرزاد:

    کیفیت کتاب فوق العاده بود.
    هر شانزده جلد به خوبی دانلود شد
    متن پی‌دی‌اف‌ها تمیز و خوانا بودن
    بخاطر این که شماره صفحه نسخه چاپی رو داشتن قابلیت ارجاع دادن تو مقاله‌های علمی رو دارن.
    یه سنگ‌تموم دیگه از کافه‌کتاب.
    خوشحالم که یکساله فقط از سایت بی‌نظیر شما دانلود میکنم. به شدت از انتخابم راضیم

  30. کاوه:

    ممنونم از سایت بسیار خوب شما خیلی استفاده بردم

  31. سلام به روی ماه شما سپاس:

    ممنون از استقبال گرم شما

  32. محمد رمیاد:

    سلام ، درود خداوند بر شما
    ممنونم از حضورتان در فضای مجازی
    برقرار باشید .

    🙏🙏

  33. کتاب:

    سایت خوبی دارید

Copyright © 2012 ~ 2024  |  Design By: Book Cafe

دانلود همه کتاب‌ها
   هزاران کتاب در گوشی شما ⇐

نوروز آریایی، پیروز باد 

6 فروردین
🌟 «زادروز زرتشت»، فرخنده باد 🌟

🍀 سیزده بدر، سبز باد 🍀

3 اردیبهشت
🔥 «گلستان‌جشن» فرخنده باد
🔥
(جشن اردیبهشت‌گان)

6 خرداد
🌾 «جشن خردادگان»، خجسته باد
🌾

6 تیرماه
🌸 «جشن نیلوفر»، شاد باد 🌸
بزرگداشت کشاورزی و باغ‌بانی در ایران باستان

13 تیرماه
🏹 «جشن تیرگان»، فرخنده باد
🏹
روز بزرگداشت باران، ایزد باران (تیر) و گرامی‌داشت آرش کمانگیر

7 مرداد
🍃
«جشن اَمُردادگان»، شاد باد
🌿

4 شهریور
🔥 «آذر جشن»، خجسته باد 🔥
شهریورگان، روز پدر در ایران باستان

16 مهرماه
🍁 «جشن مهرگان»، فرخنده باد
🍁
گرامی‌داشت ایزد مهر، و روز پیروزی فریدون و کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش

✹ فرخنده باد 7 آبان ✹
👑 روز کوروش بزرگ 👑

10 آبان‌ماه
💧 «جشن آبان‌گان»، فرخنده باد
💧
گرامی‌داشت ایزدبانو آناهیتا، نگهبان و نگهدار آب‌ها

🍉 شب چله، فرخنده باد 🍉

9 آذرماه
🔥 جشن آذرگان، فروزان باد
🔥
بزرگداشت ایزد آذر، نگهبان و نگهدار آتش‌ها

1 دی‌ماه
🌞 «جشن خُرّم‌روز»، خجسته باد 🌞
گرامی‌داشت اهورامزدا

2 بهمن
🐏 جشن بهمن‌گان، فرخنده باد 🐏

10 بهمن
🔥 جشن سده، فروزان باد 🔥

5 اسفند
♡ جشن اسفندگان، شاد باد ♡
سپندارمذگان، روز بزرگداشت عشق و گرامی‌داشت بانوان

🔥 جشن چهارشنبه‌سوری، فروزان باد 🔥

نوروز ایرانی، پیروز باد

19 فروردین
🌼 جشن فروردین‌گان، گرامی باد 🌼
یادبود فَروَهَر و روانِ درگذشتگان